Národní workshopy a hledání nové vize knihoven
O přípravě nové vize knihoven v digitální době, na které intenzivně pracuje Mezinárodní federace knihovnických sdružení a institucí (International Federation of Library Associations and Institutions, IFLA), jsme na stránkách Bulletinu SKIP informovali již vícekrát. V současné době se práce na IFLA Global Vision dostávají do závěrečné fáze. IFLA vyzvala své členy, tj. i SKIP, aby se opět aktivně zapojili. Bylo dohodnuto, že v každé zemi bude uspořádáno několik workshopů, jejichž cílem bude vytipování nejdůležitějších příležitostí pro knihovny v určitém regionu – v našem případě v Evropě – a v určitě zemi, tj. v České republice. Po vytipování hlavních priorit proběhne braimstorming a aktivní diskuze, na jejichž základě by měly být navrženy konkrétní akce, aktivity a projekty, které by měly přispět k naplnění cílů. IFLA pro tento účel připravila podrobné pokyny k tomu, jak a kdy by měly workshopy proběhnout. Pro uspořádání workshopů byl stanoven jen velmi krátký čas. V našem případě se jednalo o měsíc červen, kdy se nám podařilo využít dvou plánovaných akcí, ke kterým byly workshopy připojeny. Jednalo se o setkání pracovní skupiny k realizaci priority č. 6 Systém hodnocení a marketing veřejných knihovnických a informačních služeb Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2017 až 2020, která sdružuje především zájemce o témata public relations a marketing knihoven a jejich služeb, a o zasedání předsednictva výkonného výboru SKIP. Workshop navazující na jednání pracovní skupiny proběhl 18. června 2018, zúčastnilo se jej 21 osob a dále je v textu označován jako první workshop. Workshop navazující na jednání předsednictva výkonného výboru SKIP proběhl 19. června 2018, zúčastnilo se jej osm osob a dále je v textu označován jako druhý workshop.
Zajímavým zjištěním bylo, že účastníci obou workshopů se shodli pětici hlavních příležitostí z celkem deseti příležitostí uvedených ve shrnutí dosavadních výsledků hledání společné vize knihoven. Jedná se o tyto příležitosti:
-
Musíme přizpůsobovat své tradiční role digitální době.
-
Musíme lépe rozumět potřebám svých cílových skupin a nabízet služby, které budou pro lidi užitečné.
-
Musíme prosazovat zájmy knihoven na všech úrovních.
-
Musíme zajistit, aby si zřizovatelé a další zainteresované strany byli vědomi významu knihoven.
-
Musíme rozvíjet duch spolupráce.
Dalším úkolem účastníků workshopů bylo, aby ke každé z vybraných příležitostí pro budoucí rozvoj navrhli pět nejdůležitějších akcí, aktivit a projektů. V následujícím přehledu uvádíme výsledky braimstormingu z obou workshopů.
Musíme prosazovat zájmy knihoven na všech úrovních
Všichni knihovníci musí lépe porozumět potřebě prosazovat zájmy knihoven za účelem zlepšování vnímání knihoven a ve výsledku dosažení našich cílů. Zájmy knihoven by měl prosazovat každý knihovník!
Na prvním workshopu bylo navrženo:
-
Do všech vzdělávacích programů pro pracovníky knihoven zahrnout téma významu knihoven v digitální době, aby každý pracovník knihovny dokázal význam knihoven obhájit.
-
Realizovat cyklus diskuzních kulatých stolů Knihovna – věc veřejná na téma budoucnosti knihoven za účasti zástupců státní správy, krajské správy, provozovatelů a zřizovatelů knihoven a dalších institucí v místě. Kulaté stoly organizovat na různých úrovních: ministerstvo, kraj, obec apod.
-
Usilovat o to, aby hodnocení knihovny bylo jedním z kritérií při hodnocení kvality života v obci, kvality vzdělávacího systému apod. Hodnocení knihoven prosadit do různých soutěží, například Vesnice roku, Zdravá města apod.
Na druhém workshopu bylo navrženo:
-
Realizovat cyklus diskuzních kulatých stolů Knihovna – věc veřejná na téma budoucnosti knihoven za účasti zástupců státní správy, krajské správy, provozovatelů a zřizovatelů knihoven a dalších institucí v místě. Kulaté stoly organizovat na různých úrovních: ministerstvo, kraj, obec apod.
-
Seznámit všechny pracovníky knihoven a významné stakeholdery s iniciativou IFLA Global Vision.
-
Pořádat společné akce s institucemi a osobnostmi, které mohou ovlivnit činnost knihoven.
-
Více rozvinout společenský dopad velkých akcí – Noci s Andersenem, Týdne knihoven, akce Celé Česko čte dětem.
Musíme rozvíjet duch spolupráce
Budeme-li vědět o skutečných i zdánlivých překážkách spolupráce a budeme-li je překonávat, snáze přestaneme pracovat v izolaci a vize sítě knihoven a knihovníků se stane skutečností.
Na prvním workshopu bylo navrženo:
-
Vytvořit společnou platformu pro spolupráci všech knihovnických spolků a sdružení a soustředit se na hlavní priority.
-
Rozšířit možnosti výměnných stáži pro pracovníky knihoven a podporovat je.
-
Zapojit všechny knihovny do centrálního portálu knihoven Knihovny.cz, dohodnout společné služby a odpovědnosti.
-
Zapojit pracovníky knihoven a knihovny do činnosti knihovnických spolků a sdružení.
-
Snažit se přesvědčit více knihovníků a knihoven, aby se stali členy spolků a sdružení.
Na druhém workshopu bylo navrženo:
-
Dohodnout spolupráci všech knihovnických spolků a sdružení (SKIP, Sdružení knihoven ČR, Asociace knihoven vysokých škol).
-
Využít existujících domácích i zahraničních partnerství (obcí, měst, škol a dalších institucí) k zapojení knihoven.
-
Organizovat společné outdoorové aktivity pro vedení různých typů knihoven s cílem vzájemného poznání a zlepšení spolupráce.
-
Podporovat (domácí i zahraniční) výměnné stáže, exkurze, studijní cesty a společenské akce, např. plesy.
-
Získat více knihoven pro účast v celostátních akcích typu Týden knihoven, Noc s Andersenem apod.
Musíme lépe rozumět potřebám svých cílových skupin a nabízet služby, které budou pro lidi užitečné
Půjdeme-li z knihovny ven, lépe oslovíme místní partnery, získáme nové uživatele, kteří dosud naše služby nevyužívali, a konkrétním způsobem ovlivníme životy lidí.
Na prvním workshopu bylo navrženo:
-
Provádět pravidelné celostátní průzkumy dětské a dospělé populace (uživatelů i neuživatelů knihoven) se zaměřením na čtenářství, vztah ke knihám a zjišťování informačních potřeb.
-
Podporovat mladé knihovníky v práci s cílovými skupinami na sociálních sítích.
-
Provádět v knihovnách pravidelné průzkumy spokojenosti uživatelů knihovny.
-
Iniciovat společný orgán mezi ministerstvem školství a ministerstvem kultury a usilovat o lepší spolupráci knihoven s celou oblastí vzdělávání.
-
Reagovat na potřeby místní komunity – knihovnu zapojit aktivně do všech komunitních akcí obce a města.
Na druhém workshopu bylo navrženo:
-
Využít různé formy zpětné vazby ke zjišťování zájmů a potřeb komunity i návštěvníků knihovny, např. formou ankety, mystery shoppingu, soutěží apod.
-
Aktivně vyhledávat služby, které by bylo možné poskytovat v knihovně.
-
Plně rozvinout projekt S knížkou do života (Bookstart) na celostátní úrovni, k podpoře projektu získat ministerstvo kultury i školství.
-
Organizovat speciální akce pro různé skupiny návštěvníků a veřejnosti, např. Rok pro cílovou skupinu.
-
Více rozvíjet práci s dobrovolníky.
Musíme přizpůsobovat své tradiční role digitální době
Aby knihovny mohly v digitální době smysluplně podporovat učení, gramotnost a čtenářství, je nezbytné, aby se neustále přizpůsobovaly. Aby dokázaly uspokojovat měnící se požadavky uživatelů, musejí rozvíjet své služby, fondy i postupy.
Na prvním workshopu bylo navrženo:
-
Plně rozvinut funkce a služby portálu Knihovny.cz, zapojit do portálu všechny knihovny.
-
Nabídnout portál Knihovny.cz veřejnosti jako základní přístupový bod ke knihovnám v České republice.
-
Zpřístupnit digitalizovaná díla nedostupná na trhu prostřednictvím všech knihoven v ČR.
-
Legislativně zajistit povinné odevzdávání, zpracování a trvalé uchování elektronických publikací (e-knihy, e-periodika atd.) v rámci ČR.
-
Vyjednat s ministerstvem kultury finanční podporu zřizovaní tvůrčích dílen (makerspaces, fab labs apod.) v knihovnách.
Na druhém workshopu bylo navrženo:
-
Podporovat vznik nových služeb v knihovnách spojených s informačními technologiemi (makerspaces, fab labs).
-
Organizovat speciální akce, například Family Offline (knihovna jako místo bez digitálních technologií), tedy akce pro rodiny bez technologií.
-
Více rozvinout půjčování e-knih, vyjednávat s autory a vydavateli, získat finanční prostředky na nákup licencí.
-
Orientovat se na podporu, asistenci při využívání informačních technologií a informačních zdrojů – překonávání digitální propasti.
Musíme zajistit, aby si zřizovatelé a další zainteresované strany byli vědomi významu knihoven
Bude-li více vidět, že knihovny mají význam, zřizovatelé budou knihovny více uznávat a podporovat.
Na prvním workshopu bylo navrženo:
-
Realizovat cyklus diskuzních kulatých stolů Knihovna – věc veřejná na téma budoucnosti knihoven za účasti zástupců státní správy, krajské správy, provozovatelů a zřizovatelů knihoven a dalších institucí v místě. Kulaté stoly organizovat na různých úrovních: ministerstvo, kraj, obec apod.
-
Do všech vzdělávacích programů pro pracovníky knihoven zahrnout téma významu knihoven v digitální době, aby každý pracovník knihovny dokázal význam knihoven obhájit.
-
Připravit a realizovat kurzy pro vedoucí pracovníky knihoven zaměřené na téma prosazování zájmů knihoven (library advocacy).
-
Z řad významných představitelů politického, vzdělávacího, společenského, kulturního života vyhledat „ambasadory“ a dohodnout s nimi dlouhodobou spolupráci tak, aby téma knihoven zaznívalo při různých příležitostech.
-
Rozvinout aktivní spolupráci se zástupci spolků a sdružení, které zastupují nebo sdružují představitele obcí a měst.
Na druhém workshopu bylo navrženo:
-
Zainteresovat manžele, manželky a další rodinné příslušníky významných stakeholderů na činnosti knihovny v místě.
-
Usilovat o to, aby se knihovna stala samozřejmou součástí rozvojových plánů obce nebo instituce, kde působí.
-
Nabízet vedení města, místním institucím a dalším organizacím prostory knihovny pro jednání, společenské akce apod.
-
Podporovat vedení knihoven při zpracování nových vizí, plánů, strategií (každá knihovna má svou vizi).
-
Zapojit se do aktivit, které připravují instituce v místě, orientovat se na nejdůležitější stakeholdery.
Závěrem
Ne vždy se podařilo nalézt požadovaných pět aktivit. Na druhé straně je patrné, že ačkoliv účastníci workshopů působí na různých pozicích a v knihovnách rozdílných typů i velikostí, navrhované akce si jsou vzájemně velmi podobné nebo se různě překrývají a doplňují. To dává šance, že celá česká knihovnická komunita bude na naplňování nové vize knihoven v digitální době dobře spolupracovat.
Autorem fotografií s výjimkou snímku účastníků druhého workshopu, který pořídila Bedřiška Štěpánová, je Roman Giebisch (oba z Národní knihovny ČR).
Komentáře k článku