Leadership je knihovnictví stále častěji skloňovaný koncept. Na nutnost zabývat se hlouběji problematikou vedení lidí v knihovnách narazil při realizaci projektu Centrum sociálních inovací ve veřejných knihovnických a informačních službách i tým Katedry informačních studií a knihovnictví na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. V létě 2020 proto tento tým uspořádal mezi českými knihovnicemi a knihovníky průzkum zaměřený právě na role, v nichž lidé, kteří vedou celou organizaci, tým nebo projekt v knihovně, vystupují.
Přístupy k leadershipu
Existuje celá řada přístupu k leadershipu. Tradičná západní teorie leadershipu 19. století nejprve na leadery nahlížela jako na jedince obdařené vrozenou nebo dědičnou schopností (resp. charakterovými vlastnostmi) vést lidi. Ve 40. a 50. letech 20. století se pohled na leadership mění a pozornost teorií leadershipu se přesouvá i k situační podmíněnosti leadershipu – leadeři své vlastnosti mohou podle tohoto přístupu uplatňovat v různých situacích s různou efektivitou; přesto zůstává přesvědčení, že leadership vychází především z osobních charakteristik, např. inteligence, úsudku, extroverze, pečlivosti, otevřenosti k novým zkušenostem atd.
Pod vlivem behaviorálních teorií se také přibližně od poloviny 20. století začaly uplatňovat teorie leadershipových nebo manažerských stylů a postupně vznikala celá řada typologií leadershipu – demokratický vs. autokratický, respektive participativní vs. direktivní (Vroom, 1973), leadership zaměřený na lidi či na úkoly, transformační či transakční leadership (Burns, 1978, Seltzer, 1990; viz též Reid, 2018). Styl leadershipu ale neznamená, že se každý leader chová vždy konzistentně ve všech situacích a ve všech týmech – v konkrétních vztazích s konkrétními členy týmů se styl může proměňovat (Graen et al., 1982). Leadershipu v knihovnách se podrobněji věnuje např. Jantz (2017), Martin (2020) či Schlack (2020).
Leadershipové role
Pro průzkum leadershipových rolí v českých knihovnách jsme si vybrali typologii konzultantské firmy Court of Moravia, kterou vyvinuly Beata Holá a Lea Mentlíková. Ty vycházejí z předpokladu, že úspěšní leadeři dokáží rozklíčovat, jaké chování a jaká role je efektivní v dané situaci. Na základě několik let trvajícího výzkumu vznikl seznam rolí leaderů uvedený v tab. 1.
Tab. 1: Leadershipové role podle Court of Moravia
Druh role |
Typy rolí |
komplexní přístup |
vizionář, stratég |
akce a energie |
zadavatel, krizový manažer, rozhodovač |
specifická komunikace |
vyjednavač, diplomat, mediátor, moderátor |
dohled a kontrola |
kvaliťák, nakopávač, štít, strážce hodnot |
odbornost |
oborový expert, multioborovec |
práce s lidmi |
propojovatel, rozvíječ, personalista |
zajištění chodu |
koordinátor, administrátor, informátor |
v jádru člověk |
civil, vzor, učenlivec |
Typologie leadershipových rolí byla vytvořena především pro potřeby firem. Vzhledem k tomu, že leadership je ale univerzální koncept, bylo pro nás zajímavé prozkoumat, jak se tyto role mohou uplatňovat v knihovnách. Jednotlivé role a jejich popisy jsme předložili prostřednictvím online dotazníku knihovnicím a knihovníkům, kteří aktivně prosazují zajímavá témata, starají se o služby pro uživatele, snaží se zavádět novinky v oboru nebo vedou tým, pobočku či celou knihovnu. V dotazníku jsme se ptali především na to, jaké role zastávají nejčastěji, často či občas, jaké role zastupují v týmu kolegové či kolegyně a jaké role v týmu zcela absentují.
Metodologie průzkumu a výzkumný vzorek
Výzkum byl koncipován jako kvantitativní šetření a realizován byl prostřednictvím online dotazníku. Sběr dat probíhal mezi a 4. a 26. květnem 2020, dotazník si rozkliklo celkem 293 lidí, kompletně jej vyplnilo 118 respondentů. Ti byli oslovení prostřednictvím elektronické konference Knihovna, e-mailem a prostřednictvím dalších komunikačních kanálů Katedry informačních studií a knihovnictví Filozofické fakulty Masarykovy univerzity.
Většina respondentů (44 %) působila v městských nebo obecních knihovnách, krajských knihovnách (25 %) nebo univerzitních knihovnách (19 %). Více než polovina respondentů (52 %) působila jako vedoucí služeb, oddělení v knihovně nebo vedoucí týmu či jako přímo ředitel(ka) knihovny (35 %). 76 % odpovídajících byly ženy, 24 % tvořili muži.
Respondenti vyplňovali průzkum v prostředí Optimal Workshop, které kromě klasického online dotazníkového šetření umožňuje i tzv. card sorting, tedy online třídění karet s různým obsahem. Respondenti během vyplňování dostali karty se všemi názvy leadershipových rolí a jejich krátkými popisy a měli za úkol tyto role roztřídit do kategorií podle toho, zda se jedná o jejich hlavní roli, častou roli, občasnou roli či roli, kterou v knihovně nezastávají a zastává ji někdo jiný, nebo role v knihovně zcela absentuje.
Jaké role tedy zastávají leadeři v českých knihovnách?
V první řadě nás zajímalo, jaké role zastávají knihovníci či knihovnice nejčastěji. Nejčastějšími hlavními rolemi leaderů v knihovnách byly koordinátor (jako hlavní roli jej označilo 36 % účastníků průzkumu), rozhodovač (32 %) a vizionář (36 %), dále propojovatel (18 %) a informátor (17 %).
Zajímalo nás také, kolik různých rolí leader zastává zároveň. Pokud pomineme tři hlavní role, do kategorie „Další role, které zastávám často” respondenti průměrně zařazovali dalších šest karet s rolemi (přesněji byl průměrný počet karet zařazených do této kategorie 6,16). Znamená to, že v repertoáru leaderů je průměrně devět až deset rolí, které ve své každodenní praxi v knihovnách zastávají a střídají.
Přínosné bylo rovněž zjištění, jaké role naopak v knihovně leadeři nezastávají a nejsou obsazeny ani nikým jiným. Nejméně knihovnic a knihovníků mezi své vlastní hlavní role přidalo role civila, personalisty, kvaliťáka, krizového manažera a moderátora.
Celkové rozložení rolí do jednotlivých kategorií ukazuje graf 1.
Graf 1: Leadershipové role v knihovnách
Komunitní knihovny vedou koordinátoři, v ostatních se uplatňují rozhodovači a vizionáři
V průzkumu jsme se zaměřili i na to, zda se liší role leaderů v knihovnách s ohledem na to, jestli své knihovny respondenti vnímají jako komunitní nebo ne. Rozdíl byl překvapivě výrazný:
V knihovnách, které respondenti označili za komunitní, zastávali leadeři nejčastěji tyto typy rolí:
-
koordinátor (41 %);
-
rozhodovač (26 %);
-
vizionář (22 %);
-
informátor (17 %);
-
propojovatel (17 %).
V knihovnách, které respondenti za komunitní neoznačili, zastávali leadeři nejčastěji tyto typy rolí:
-
rozhodovač (39 %);
-
vizionář (31 %);
-
koordinátor (27 %);
-
stratég (18 %);
-
oborový expert (18 %).
Zdá se tedy, že komunitní povaha knihovny se odráží i ve vedení týmu zaměstnanců a v rolích, které leadeři v knihovnách zastávají.
Bližší popisy rolí leaderů v knihovnách
Níže jsou doplněny podrobnější charakteristiky jednotlivých rolí (pozn.: oproti původní verzi na kartách jsou popisy kráceny a upraveny).
-
Vizionář nabízí vize, které dávají dlouhodobý rozměr směřování knihovny. Zná dobře vnější i vnitřní prostředí i procesy v organizaci.
-
Stratég podporuje organizaci v dosahování dlouhodobé vize prostřednictvím vedení lidí a efektivního hospodaření se zdroji. Rozhoduje se podle toho, jaké kroky se vyplatí dlouhodobě.
-
Krizový manažer hledá rychlé řešení problémů v časech chaosu a změn. Na základě analýzy stavu navrhuje intervence, které vedou organizaci z krize ke stabilitě.
-
Rozhodovač je tím, kdo na základě dostupných dat a znalosti kontextu rozhoduje o dalších krocích, za které také přebírá zodpovědnost.
-
Zadavatel pracuje se stanovenými cíli, připravuje z nich plány a dílčí úkoly, které deleguje na své podřízené a spolupracovníky.
-
Štít stojí mezi nadřízenými a podřízenými, filtruje informace proudící oběma směry, třídí zadání i reporty o jejich plnění; pokud je třeba, smysluplně brání svůj tým.
-
Kvaliťák je zaměřen na hodnocení a zlepšování kvality výsledků organizace i jejich zaměstnanců; pracuje na základě standardů stanovaných interně nebo externími institucemi.
-
Nakopávač směřuje své podřízené k plnění svěřených úkolů a motivuje je k dosahování lepšího výkonu či výsledku.
-
Strážce hodnot určuje firemní hodnoty a pravidla, nastavuje kulturu organizace a týmu a hlídá jejich dodržování.
-
Oborový expert se podílí na řešení odborných problémů nebo je sám řeší; díky své erudovanosti, vzdělání a zkušenostem je nepostradatelný při návrhu a vývoji produktů či služeb.
-
Multioborovec nedisponuje tak hlubokými znalostmi a vhledem jako oborový expert, jeho znalosti ale sahají do velké šířky; snadno se díky tomu zorientuje v nové problematice a propojuje souvislosti a lidi.
-
Personalista řídí agendu související s evidencí podřízených, mzdami, náborem, tréninkem a rozvojem svých podřízených.
-
Propojovatel síťuje, propojuje lidi a organizace, vytváří aliance, udržuje si přehled o lidech i komunitách, dovede propojovat jejich expertízy a směřovat je ke vzájemné pomoci.
-
Rozvíječ se zajímá o rozvoj svých kolegů a podřízených; podporuje je v jejich osobním i pracovním růstu a rozvoji potenciálu.
-
Koordinátor se stará o fungování organizace tím, že koordinuje dílčí činnosti a lidi, kteří je vykonávají.
-
Informátor doručuje informace tam, kde jsou třeba; získává informace z různých zdrojů, hodnotí jejich pravdivost a významnost a doručuje je tak, aby je ostatní mohli efektivně využít.
-
Administrátor má na starosti administrativní agendu knihovny; zpravidla pracuje s různými databázemi, systémy atd.
-
Podřízený plní příkazy svých nadřízených způsobem, jaký se od něj očekává.
-
Učenlivec pracuje na svém rozvoji, učí se od ostatních a uvědomuje si vlastní nedostatky ve znalostech a dovednostech.
-
Vzor poskytuje modelový příklad svým podřízeným a kolegům, ať už se jedná o způsob práce, morálku či přístup nebo výkon a kvalitu výsledků.
-
Civil je zaměřen na lidské vazby v kolektivu, vystupuje často z role leadera a přechází do empatického módu, který umožňuje oddech a posílení osobních vazeb.
-
Moderátor vstupuje do diskuzí kolegů napříč knihovnou a posouvá je směrem k plnění cílů a agend organizace.
-
Mediátor plní roli facilitátora a zprostředkovatele stanovisek během obtížných situací uvnitř knihovny i ve vztahu k uživatelům.
-
Diplomat předchází konfliktům v knihovně a zabraňuje jejich eskalaci.
-
Vyjednavač hledá a nachází řešení, ze kterých bude profitovat co nejvíce zapojených stran; vyvažuje síly a zprostředkovává ostatním hlas různých zájmových skupin.
Závěr
Průzkum prokázal, že nejčastějšími rolemi leaderů v českých knihovnách jsou role koordinátorů, rozhodovačů a vizionářů, naopak málo zastoupené jsou role kvaliťáků, krizových manažerů a mediátorů, které jsou možná typičtější pro soukromý sektor. Výrazněji se liší role leaderů v komunitních knihovnách – v nich je role leadera více zaměřená na koordinaci, propojování či informování.
Průzkum otevírá množství otázek – jsou-li role koordinátorů, rozhodovačů a vizionářů těmi nejvýraznějšími rolemi v českých knihovnách, jak dobře se v nich leadeři cítí, jak dobře tyto své role zvládají? A jsou tyto role zároveň těmi, které chtějí dělat, nebo jsou to role vyplývající z okolností? A jsou toto zároveň role, které od nich očekávají zřizovatelé či jejich kolegové v knihovnách? Leadershipové karty totiž slouží právě k tomu, aby bylo možné zhodnotit současný a ideální stav, vyřešit nesoulad mezi potřebami zřizovatele a leadera v knihovně, popř. týmu knihovny a konfliktu s vedoucím a rozpracovat konkrétní plán rozvoje. Dotazník s tříděním karet leadershipových rolí se nicméně na pátrání po důsledcích rozložení sil nezaměřoval. Rozhodně by bylo zajímavé dále zjišťovat, co výše popsané rozložení leadershipových rolí znamená v praxi, kde jsou vnímána silná a naopak slabší místa leaderů v knihovnách či kde je prostor pro změnu. Právě v dnešní době jsou totiž role a působení leaderů v knihovnách ještě důležitější, než tomu bylo dříve.
Literatura
-
BURNS, James MacGregor. Leadership. 1978. 1st ed. New York: Harper & Row. ISBN 0-06-131975-9.
-
GRAEN, George, Michael A. NOVAK a Patricia SOMMERKAMP. 1982. The effects of leader—member exchange and job design on productivity and satisfaction: Testing a dual attachment model. Organizational Behavior and Human Performance [online]. 30(1), 109–131 [cit. 2021-05-31]. ISSN 0030-5073. Pro oprávněné uživatele dostupné z: https://doi.org/10.1016/0030-5073(82)90236-7
-
JANTZ, Ronald C. 2017. Vision, innovation, and leadership in research libraries. Library & Information Science Research [online]. 39(3), 234–241 [cit. 2021-05-31]. ISSN 0740-8188. Pro oprávněné uživatele dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.lisr.2017.07.006
-
MARTIN, Jason. 2020. Library Leadership Your Way. The Serials Librarian [online]. 78(1–4), 9–16 [cit. 2021-05-31]. ISSN 0361-526X. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/0361526X.2020.1707022
-
REID, W. Michael a Claudia Jennifer DOLD. 2018. Burns, Senge, and the Study of Leadership. Open Journal of Leadership [online]. 7(1), 89–116 [cit. 2021-05-31]. ISSN 2167-7743. Dostupné z: https://doi.org/10.4236/ojl.2018.71006
-
SCHLAK, Tim. 2020. Futures Thinking and Library Leadership. Journal of Library Administration [online]. 60(8), 945–950 [cit. 2021-05-31]. ISSN 0193-0826. Pro oprávněné uživatele dostupné z: https://doi.org/10.1080/01930826.2020.1820280
-
SELTZER, Joseph a Bernard M. BASS. 1990. Transformational Leadership: Beyond Initiation and Consideration. Journal of Management [online]. 16(4), 693–703 [cit. 2021-05-31]. ISSN 0149-2063. Pro oprávněné uživatele dostupné z: https://doi.org/10.1177%2F014920639001600403
-
VROOM, Victor H.; YETTON, Phillip W. 1973. Leadership and Decision-Making. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press. ISBN 0-8229-3266-0.
Komentáře k článku