V době nouzového stavu a uzavření knihoven se přímo nabízelo naplno využít možnosti online vzdělávání. V Knihovně města Ostravy jsme tyto formy vzdělávání a komunikace využívali již dříve, ovšem ne v tak masivním rozsahu. Hlavními kritérii byl obsah, přístup zdarma a certifikace. Necertifikované online kurzy nebyly započítány do doporučovaného rozsahu vzdělávacích hodin, nicméně byly počítány v rámci pracovní doby.
V první fázi se jednalo o práci s již ověřenými poskytovateli. Na prvním místě můžeme jmenovat portál Kurzy.knihovna.cz, viz tab. 1.
Kurz |
Počet účastníků |
---|---|
Kurz Portál Knihovny.cz |
Počet účastníků 24 |
Kurz Citace pro knihovníky |
Počet účastníků 14 |
Kurz Informační bezpečnost |
Počet účastníků 14 |
Kurz GDPR |
Počet účastníků 9 |
Kurz Využití webinářů v knihovnách |
Počet účastníků 8 |
Kurz Vzdělávací technologie pro knihovníky |
Počet účastníků 4 |
Kurz Základy práce s dotykovými zařízeními |
Počet účastníků 3 |
Kurz Škola21 |
Počet účastníků 2 |
Kurz Úvod do library advocacy pro veřejné knihovny |
Počet účastníků 2 |
Ohromný zájem napříč knihovnou jako vždy vzbudily kurzy portálu Seduo.cz, viz tab. 2.
Kurz |
Počet účastníků |
---|---|
Kurz Mildfulness I: Jak zlepšit svou pozornost a zachovat si nadhled |
Počet účastníků 59 |
Kurz Komunikace s lidmi v souladu s fungováním mozku |
Počet účastníků 58 |
Kurz Vzdělávání jako součást života |
Počet účastníků 57 |
Kurz Úvod do G Suite – bezpečnost v cloudu, hesla a Chrome |
Počet účastníků 50 |
Kurz Home office a sebedisciplína |
Počet účastníků 48 |
Kurz Jak zvládat emoce a udržet si dobrou psychickou kondici |
Počet účastníků 44 |
Kurz Pracujte na dálku a svobodně |
Počet účastníků 44 |
Kurz Naučte se konečně opravdu anglicky |
Počet účastníků 40 |
Kurz Začínáme s fundraisingem |
Počet účastníků 40 |
Kurz Krize. Nadhled. Meditace. |
Počet účastníků 39 |
Kurz Budujte kariéru v jakémkoli věku |
Počet účastníků 36 |
Kurz Networking: přirozená cesta k profesní spolupráci |
Počet účastníků 36 |
Kurz Psychika v pohodě i v době koronaviru |
Počet účastníků 34 |
Kurz Projektové řízení krok za krokem |
Počet účastníků 33 |
Kurz HCD: Design zaměřený na člověka |
Počet účastníků 30 |
Kurz 76 nejčastěji zaměňovaných slov angličtině |
Počet účastníků 29 |
Kurz Hravá angličtina pro celou rodinu |
Počet účastníků 22 |
Kurz Obchodní myšlení |
Počet účastníků 19 |
Kurz Chytrá marketingová strategie |
Počet účastníků 16 |
Kurz Zákoník práce v časech epidemie |
Počet účastníků 16 |
Kurz Finanční a investiční gramotnost |
Počet účastníků 14 |
Kurz Společenská odpovědnost a etika |
Počet účastníků 13 |
Kurz Obyčejný byznys v neobyčejné době |
Počet účastníků 9 |
Kurz Začínáme s Sklikem |
Počet účastníků 8 |
Kurz Vytvořte si vlastní web pomocí WordPressu |
Počet účastníků 5 |
Kurz Sociální sítě pro začátečníky |
Počet účastníků 4 |
Kurz Jak úspěšně najít práci |
Počet účastníků 3 |
Kurz Základy pro svět prezentací |
Počet účastníků 3 |
Kurz Co potřebuje HR specialista |
Počet účastníků 2 |
Kurz Nábor nových zaměstnanců v souladu s GDPR |
Počet účastníků 2 |
Kurz Home office a vedení týmu na dálku |
Počet účastníků 1 |
Kurz Jak zlepšit svou pozornost a zachovat si nadhled |
Počet účastníků 1 |
Kurz Mildfulness II: Jak zvládat stres |
Počet účastníků 1 |
Kurz Přirozená cesta k profesní spolupráci |
Počet účastníků 1 |
Kurz Start speaking |
Počet účastníků 1 |
V obou případech jsou kurzy řazeny podle počtu účastníků.
Mohla bych přidat další přehled absolvovaných kurzů od dalších poskytovatelů:
Nabídku certifikovaných online kurzů rozšířila googlovská Digitální garáž. Nové informace jsme získávali také prostřednictvím následujících zdrojů:
Tento výčet není samoúčelný. Lze z něj vyčíst, na co jsme se kromě knihovnických a knihovních témat jako zaměstnanci Knihovny města Ostravy zaměřovali, o čem jsme se domnívali, že nám pomůže lépe zvládnout neznámou situaci. Jakýsi „čas navíc” jsme využili také k osobnímu rozvoji a relaxaci, s možným začleněním do své práce.
Nastudovali jsme také řadu online materiálů, e-knih, učili se z webů kritickému myšlení, čtenářské a mediální gramotnosti apod. Studovali jsme metodické materiály, dokumenty, záznamy ze seminářů, odborné časopisy ze stránek Národní knihovny ČR (viz např. Studijní texty a e-learning na portálu Informace pro knihovny a Studijní pomůcky pro knihovníky), Moravské zemské knihovny v Brně (viz Vzdělávání knihovníků) a Moravskoslezské vědecké knihovny v Ostravě (viz Studijní texty a Dokumenty pro knihovníky).
Potěšující jsou reakce kolegyní: „Moc děkuji za poslané dokumenty, povedlo se je z úschovny stáhnout bez problémů. Aktuálně čtu a vypisuji z dokumentu Čtenářská gramotnost, takže až skončím tohle, přejdu na ty další. Jinak ta Čtenářská gramotnost je shrnutá perfektně. Skvěle se to čte, je to pěkně vysvětlené.“
Nebo další na zadání „Nudíte se? Zkuste online kurz o menšinách od Amnesty International“ odpovídá: „My se nenudíme, my studujeme.“
Další radostí byl vznik nových lekcí informačního vzdělávání, besedy pro děti i dospělé, vycházejících z čerstvě nabytých poznatků.
Nejen samostudium, ale i online komunikace se ukázala jako důležitý faktor přispívající k udržení psychické pohody, k povzbuzení, motivaci a samozřejmě i k zadávání úkolů a jejich kontrole. Ke komunikaci na všech úrovních jsme ke společným online schůzkám využívali různé nástroje – WhatsApp, Viber, Google Hangouts nebo Hangouts Meet pro video schůzky. K dispozici jsou i různé další nástroje pro videokonference a webináře. Nicméně webinářů bylo v tomto období méně.
Několikaletou samozřejmostí je pro nás sdílení a možnost týmové práce na platformě Google Docs, resp. G Suite.
Chcete-li se lépe orientovat v dalších vzdělávacích online platformách, aplikacích a nástrojích a jejich kladech a záporech, shrnutí nabízí server WebhostingCentrum.cz nebo platforma EDTECH KISK. Uvedenou tematikou se rovněž zabývá kniha Jak na virtuální školení (je zdarma ke stažení).
Tento přehled není úplný, což ani nebylo jeho cílem. Ilustruje, jak jsme si v dané době a s danými prostředky poradili.
Zhodnocení téměř tříměsíčního období maximálního využití online zdrojů je jasné. Některé webináře, kurzy apod. nám byly v této době poskytnuty zcela zdarma a díky tomu jsme poznali špičku vzdělávání dospělých – Tomáše Langera, Petera Urbance a mnohé další. To je zřejmým pozitivem. Časovou i finanční úsporou je „tady a teď“, žádné zvažování „jet či nejet těch 350 km“. To je další plus. Raději pracuji večer? Není problém. Ti, kteří se tak trochu obávali, zda zvládnou nápor dalších informací spojených s vyhledáváním, přihlašováním, s hledáním mikrofonu, kamery, zjistili, že je to přístupné všem. Již teď je jasné, že online vzdělávání bude naše cesta, byť samozřejmě ne jediná.
Z Knihovny města Ostravy se loučím citátem Johna Lennona: „Na konci vždy vše dobře dopadne. A jestli to dobře nedopadlo, tak to potom ještě není konec.“
Komentáře k článku