Knihovna města Zubří otevřela v září roku 2016 v nových rekonstruovaných prostorách, které se nachází v centru obce, v tzv. Domě služeb. Do té doby sídlila v patře místního Klubu – kulturního zařízení, kde situace byla již několik let značně nevyhovující. V průběhu let se knihovna rozšiřovala o sousedící místnosti, neměla však bezbariérový přístup, chyběl dostatek studijních míst, počítačů, zázemí pro děti. Fond knihovny se postupně ukládal, kde se dalo i nedalo, přednášková místnost také nebyla k dispozici. Během těchto let vzniklo několik návrhů řešení, od regálů až ke stropu, což bylo nepřijatelné, po rozšíření knihovny na celé patro s přístavbou výtahu, které zůstalo jen v rovině úvah.
Nakonec se město rozhodlo umístit knihovnu v centru obce do prostor revitalizované budovy, ve kterých byla dříve provozována restaurace a obchod s oblečením. Protože v té době nebyla vypsána žádná dotační řízení, která by se týkala knihoven, rozhodlo se město celou investici zaplatit ze svého rozpočtu.
Projektu se ujali projektanti Hovořáková & Hovořák a partneři, kteří měli s navrhováním knihoven už zkušenosti. Na jaře roku 2015 byla dokumentace hotova. Projektanti s námi komunikovali pravidelně, proběhlo i několik schůzek, na kterých jsme byli informování o konkrétním výběru materiálů, vybavení a dispozičním řešení. Barevnost projektu a použití materiálů jsme nechali na projektantech, protože – jak známo – sto lidí, sto chutí. V tomto případě se názory lišily i mezi knihovníky. My jsme některé věci řešili hlavně z hlediska použitelnosti a praxe zavedené v naší knihovně. Například do dětského koutku byly navrženy skládací dětské židle, u kterých jsme ale měli obavy, že bych si do nich menší děti mohly skřípnout prsty.
V říjnu 2015 započaly stavební práce, během kterých však bylo zjištěno, že vedlejší schodiště, které mělo být zrušeno a v jeho místech měla být vybudována přednášková místnost, musí být zachováno. Tudíž se muselo upravit řešení přednáškové místnosti, kanceláře a skladu. Nakonec byl sklad na šířku zmenšen o jeden metr, čímž jsme přišli o čtyři knihovní regály.
Protože jsme věděli, že v nové knihovně se počítá s vyšším počtem počítačů pro veřejnost a dále budeme mít i přednáškovou místnost, zažádali jsme o dotaci z programu VISK 3. Tu se nám podařilo získat a nakoupili jsme notebook, dataprojektor a počítače pro uživatele.
Příprava knihovníků na stěhování byla zahájena v lednu 2016, kdy jsme při návštěvách obchodů začali sbírat banánové krabice. Náklady na stěhování jsme chtěli co nejvíce snížit, protože jsme neměli odhad, co bude třeba v nové knihovně ještě zařídit, a kupovat krabice na jedno použití nám připadalo zbytečné. Vyřazovaly se také knihy, které by bylo již zbytečné stěhovat. Pro zajímavost – na fond o cca 15 000 svazcích byla potřeba téměř 400 banánových krabic, další 3 000 svazků si na prázdniny půjčili čtenáři.
Na jaře roku 2016 byla stavba dokončena a nastoupila firma na dokončení a zařízení interiéru. Od července byla knihovna zavřena. Stěhování mělo původně proběhnout začátkem druhého červencového týdne, ale protože došlo ke zpoždění dodání regálů, stěhovali jsme se o týden později. Zabalit celý fond a pár věcí, které měly putovat s námi, trvalo (ve dvou lidech) nakonec proti původnímu plánu o týden déle, takže toto zpoždění bylo vítané.
V den D jsme měli k dispozici nákladní auto a auto města s vozíkem. Všechny knihy a věci byly přestěhovány do nové knihovny během pěti hodin. Z původní knihovny bylo třeba všechny krabice odnosit po jedné v rukách do aut, protože cestu komplikovalo schodiště. V cílovém místě už práci urychlil výtah.
Druhý den po stěhování bylo nutné zprovoznit výpočetní techniku, část se s námi stěhovala z původní knihovny, většina byla nakoupena z již zmíněné dotace z programu VISK 3. Řešili jsme nastavení sítí pro veřejnost a pro knihovníky, připojení k internetu. Následující den po zajištění toho nejnutnějšího se zprovoznil knihovní systém, což pro nás znamenalo, že můžeme začít s revizí a pomalu vybalovat knihy.
V tomto období jsme v knihovně pracovali tři – dva lidé na revizi a rozmisťování fondu do regálů a ten třetí měl na starost reklamace, objednávky chybějícího vybavení a přípravu programu na otevření a další měsíce. Jelikož knihovna získala přednáškovou místnost, připravovali jsme se na Virtuální univerzitu třetího věku a s využitím projektu Promítej i ty! chystali promítání. V úvahu připadaly už jen takové akce, které nás do konce roku zatížily finančně jen minimálně. Přitom jsme veřejnosti chtěli ale ukázat, že tady pro ně jsme a co se v knihovně vůbec může dít, když má prostor, že knihovny už dávno nenabízejí pouze půjčování knih.
Jedna z prvních reklamací se týkala dveří a bohužel i některých zárubní, dále jsme řešili poškrábané výstavní systémy na bocích regálů, světla v přednáškové místnosti, která se nedala zhasnout. Bylo třeba zajistit polepy na regálech, vstupních dveřích anebo venkovní označení knihovny. Dokupovaly se nové rozřazovače, měnil se design rozřazovačů u naučné literatury, stejně i tak logo samotné knihovny, protože se měnil její název (z původní Místní knihovny Zubří se stala Knihovna města Zubří). S tím souvisel i nový knihovní řád a nový ceník, protože se rozšiřovaly i služby pro veřejnost (barevný tisk, lamina, kroužková vazba).
Pohled přes celou knihovnu k výpůjčnímu pultu
Všechny sedačky v knihovně jsou v kontrastu s podlahou
Knihovna se pro veřejnost slavnostně otevřela 2. září 2016 v rámci Dnů města. Zajímavostí celé knihovny je patro, které se stalo hlavně útočištěm teenagerů. Bez něj by prostor knihovny snad nikdy nebyl využit úplně, protože v nejvyšším bodě je to ke stropu šest metrů a celá knihovna by tak působila spíš jako hala. Za povšimnutí rozhodně stojí i dětský koutek, který je oblíben nejen u těch nejmenších. Celkově knihovna nabízí čtenářům dostatek zákoutí ke studiu nebo k relaxaci a také je kompletně bezbariérová. Z rozpočtu obce bylo do vybudování a vybavení knihovny investováno 5,5 milionu korun.
Patro, které mají v oblibě především teenageři
Dětský koutek se schodištěm do patra
Jeden ze dvou počítačových koutků
Pohled k druhému počítačovému koutku
Zákoutí s knihami pro náctileté
Regály s beletrií a naučnou literaturou pro dospělé
Závěrem necháme promluvit čísla, která ukazují, na co všechno mělo přestěhování knihovny vliv – viz tab. 1. Snad jen ještě dodáme, že reálná návštěvnost knihovny je podstatně větší. Stěhováním jsme se přiblížili základní škole, naproti je autobusová zastávka a v budově máme poštu, takže knihovna je dost často využívána jako „útočiště“. Těm knihovnám, co je stěhování do nového čeká, přejeme, aby vše proběhlo hladce a bez problémů.
Tab. 1: Statistické údaje o Knihovně města Zubří za roky 2015–2017
2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|
Počet uživatelů | 531 | 651 | 622 |
Počet návštěv | 12 623 | 11 322 | 15 334 |
Počet akcí | 25 | 47 | 66 |
Počet výpůjček | 35 075 | 31 920 | 38 626 |
Pozn: V roce 2015 působila knihovna v původních prostorách, v roce 2016 probíhalo stěhování a knihovna byla dva měsíce uzavřena a v roce 2017 již knihovna poskytovala své služby v nových prostorách.
Autorem fotografií je David Dukát.
Komentáře k článku