Kolik je míst, kde Noc s Andersenem probíhá, tolik je různorodých večerů a nocí, jež jsou dětem a (nejen Andersenovým) pohádkám zasvěceny. Určitě nenajdete dvě místa se stejným průběhem a programem – každá Noc s Andersenem je originál, každá knihovna má jiné podmínky, tradice, možnosti spolupráce atd.
I u nás v Městské knihovně Žamberk chvíli trvalo, než jsme naši Noc s Andersenem vyladili do dnešní podoby. Hned v prvním ročníku, který v naší knihovně proběhl v roce 2011, kolegyně děckařka přišla s furiantskou myšlenkou: když všichni Noc s Andersenem, tak my celý Týden s Andersenem! A tak vznikla tradice, kdy od pondělí do pátku každý den věnujeme jedné Andersenově pohádce, kterou si děti přečtou a vyplní k ní pracovní list. Tato „předehra“ Noci s Andersenem zaujala hlavně paní učitelky ve družinách, se kterými máme oboustranně užitečnou spolupráci – my jim vše připravíme „na klíč“ a ony zase motivují děti, společně ve družině čtou, vyplňují listy a malují obrázky, které pak donesou do knihovny. Pak již zbývá jen vylosovat a odměnit výherce.
Páteční Noc s Andersenem u nás probíhá rovněž ve spolupráci s oběma základními školami. Máme dobré vztahy s paními učitelkami z prvního stupně i s češtinářkami z druhého stupně základních škol, budujeme je dlouhodobě a intenzivně: často k nám s dětmi chodí na různé bibliotematické hodiny a programy s literární tematikou; není výjimkou, že během jednoho dopoledne přijdou i tři třídy za sebou, do toho často i mateřské školy či školní kolektivy z okolních obcí. Velmi si důvěry i přízně pedagogů vážíme. Kolegyně děckařka připravuje pro žáky stále nové programy a zaměřuje se nejen na čtenářskou gramotnost a vedení dětí k četbě, ale i na výtvarné činnosti, trénování paměti atd., aby školy měly stále novou motivaci k návštěvě knihovny.
Ve výsledku se všichni dobře známe a vycházíme si vstříc, a tak ve vzájemné spolupráci knihovnic s učitelkami probíhá i naše Noc s Andersenem. Děti z obou základních škol nocují ve své škole a ve své třídě, ale předtím absolvují program v knihovně. Žáci z „horní“ školy, která s knihovnou sídlí v jedné budově (děti k nám chodí v bačkorkách „vnitřkem“), zde mají připraveno jedno ze stanovišť, kde plní připravené úkoly – luští hádanky, vyplňují přesmyčky, hledají pohádky, vymýšlejí příběhy atd.; každý rok je přichystáno něco nového. Účastní se všechny děti z prvního stupně, jsou rozděleny zpravidla do deseti družstev (takže je ve škole a knihovně celkem deset stanovišť, po kterých se skupiny plynule posouvají) a v každém družstvu jsou namíchány děti od prvních do pátých tříd. Je fajn sledovat spolupráci velkých s malými a je zajímavé sledovat, jak v každé skupině jsou děti, které se tzv. „nechytají“ a naopak aspoň dvě či tři, které vědí hodně, znají postavy z knížek, pohádky i klasické literární příběhy, poznávají ilustrace. Hned je vidět, v kterých rodinách se čte, prohlíží a vypráví.
Zlatým hřebem programu, který už unavené děti zase vzpruží, je závěrečné hledání pokladu. Velký úspěch sklidilo hledání pokladu ve sklepeních pod knihovnou, kam normální smrtelník nezabloudí a kde je tma jak v pytli (sklad našich knih působil opravdu věrohodně strašidelně).
Závěr Noci s Andersenem patří hledání a objevení pokladu
Zatímco k nám postupně proudí jednotlivá družstva z „horní“ základní školy, setmělou čítárnu knihovny už máme nachystánu pro návštěvu dětí z „dolní“ školy. Je to od nich k nám dále, takže cestu do knihovny mají spojenu se stezkou odvahy a plněním úkolů. My už u nás pro ně máme připraveno předčítání z Andersenových pohádek, poté si o nich povídáme a diskutujeme (proč jsou i pohádky, které nekončí šťastně apod.), plníme úkoly (hádání počtu hrášků ve sklenici – Princezna na hrášku, skládání papírové čepice – Cínový vojáček aj.) a na závěr děti dostanou pracovní listy, které vyplňují po návratu do školy.
Rozprava nad přečtenou Andersenovou pohádkou
Takto nám během večera „projde“ knihovnou kolem sto padesáti dětí. Mnohé z nich znají kolegyně jménem, protože jsou našimi čtenáři. Noc s Andersenem jim ukáže knihovnu zase v jiném světle (či spíš v nesvětle) a vztah mezi dětským čtenářem a jeho knihovnou je zase o něco hlouběji stvrzen a upevněn. A i v tom tkví jeden z významů Noci s Andersenem.
Autorkou fotografií je Martina Wilhelmová z Městské knihovny Žamberk.
Komentáře k článku