Únikovka s knihovnou ve Zlíně

V červenci 2021 připravila Krajská knihovna Františka Bartoše ve Zlíně pro své čtenáře novinku – únikovou hru. S nápadem přišli pracovníci oddělení bibliografie a informačních služeb, kteří se pustili i do realizace.

Prvotním impulsem byly společné zážitky z několika únikových her, které jsme si ve svém volném čase byli zahrát. Bavily nás, a tak jsme si jednou řekli, že bychom mohli zkusit nějakou hru vymyslet. S přípravou únikové hry jsme neměli zkušenosti, a tak nezbývalo než si sednout a zkusit najít cestu, jak ji připravit. Nejprve jsme vymysleli úkoly a hádanky, které by se daly využít. Protože jsme limitováni místností, v níž hra probíhá a jejíž vybavení nelze měnit, postupně došlo k vyřazení některých úkolů, které byly v těchto podmínkách nerealizovatelné. Se soupisem úkolů a hádanek proběhl brainstorming přímo v místnosti, kde se měla hra odehrávat. Pokusili jsme se načrtnout cestu, kterou by se hráči mohli ubírat. Po navržení plánu hry jsme zkoušeli pro jednotlivé kroky nastavit úkoly a případně je upravit.

Skupinová studovna, kde hra probíhá
Skupinová studovna, kde hra probíhá

Důležitou součástí přípravy byl přesný popis cesty popsaný do nejmenších detailů, který byl doplněn nákresem s jednotlivými postupy. Tento popis nám teď pomáhá, když místnost připravujeme pro další tým. Když jsme byli přesvědčeni, že je hra hotová, vyzkoušeli ji dobrovolníci z řad kolegů. Při hře byli pod pečlivým dohledem, což na klidu nepřidalo, ale testování zvládli skvěle. My jsme díky tomu získali zpětnou vazbu a měli přehled o problémech, které nastaly. Některé úkoly bylo třeba zjednodušit, u jiných připravit nápovědu. Ale ani sebedokonalejší příprava a zkoušení nedokáže odhalit všechny chyby a náhody, které objeví posléze sami hráči. Místnost pak obvykle opravujeme po jednotlivých hrách, při nichž hráči našli neplánovanou skulinku.

První hrou byla Krádež za bílého dne. Hráči jsou členy zločineckého gangu, který chce oloupit badatele o jeho odměnu za ohromný nález. Druhou hru Šéfova kancelář jsme spustili o rok později. Protože Zlín slaví 700 let od první písemné zmínky, zápletka hry souvisí s nejznámější zlínskou osobností – s Tomášem Baťou – a se situací, která se v historii Baťových závodů opravdu stala. Jeden ze zakladatelů firmy, bratr Tomáše Antonín, podepsal několik směnek, a firma se tak kvůli dluhu ve výši osmi tisíc zlatých ocitla před bankrotem. Hráči se tedy stávají asistenty Tomáše Bati a v jeho pomyslné kanceláři hledají návrhy nových bot, kterými chce vyplatit věřitele.

Hra Šéfova kancelář
Hra Šéfova kancelář

Hráči hledají návrhy bot
Hráči hledají návrhy bot

Šifry a úkoly se mohou ukrývat kdekoliv
Šifry a úkoly se mohou ukrývat kdekoliv

Tým může mít dva až pět hráčů a má hodinu na splnění úkolů, rozluštění šifer a dosažení cíle. Do místnosti si nesmí nic vzít a k luštění smí použít jen svůj důvtip a pozorovací talent. Mají však možnost říct si o nápovědu; ta jim ale k celkovému času přičítá minuty navíc. Čas si naopak mohou ubrat, pokud se jim podaří objevit žetony, které jsou v místnosti skryty.

Na hru je většinou třeba se dopředu přihlásit, abychom místnost přichystali. Hra se totiž odehrává ve skupinové studovně, a tak se tam v jeden den může sejít nejen úniková hra, ale také třeba Klub milovníků knih. Postupně jsme zjistili, že začátky her musí mít pevně stanovené časy, abychom byli schopni vše jednodušeji zkoordinovat. Mezi časy jednotlivých her máme půl hodiny na přichystání místnosti. Nejnáročnější přípravy jsme dosud měli v den, kdy týmy odehrály tři hry, přičemž se vystřídaly obě únikovky.

Šéf musí mít pořádný stůl pro porady
Šéf musí mít pořádný stůl pro porady

Ze Šéfovy kanceláře je výhled do areálu závodů
Ze Šéfovy kanceláře je výhled do areálu závodů

Hru hrají nejčastěji rodiny s dětmi nebo skupiny přátel. První kategorie častěji hraje v období prázdnin, ať už letních či podzimních, nebo jiných dnů, kdy mají děti volno ve škole, a druhá si častěji vybírá dny během školního roku. Nejmladšímu účastníkovi, který se nechal v místnosti zavřít, ještě nebyl ani rok a nejstaršímu bylo přes šedesát.

Hru od jejího začátku v červenci 2021 do konce října 2022 absolvovalo 51 týmů a dohromady 200 hráčů. Hru Krádež za bílého dne si zahrálo 35 týmů a 135 hráčů a hru Šéfova kancelář 16 týmů a 65 hráčů. Hra byla zpočátku zdarma; postupně jsme ji zpoplatnili, ale dosud jsme se nesetkali s negativní reakcí. Poplatkem zvýhodňujeme registrované čtenáře, kteří mají hry zdarma i nadále.

Na webu knihovny je umístěna stránka Únikovka s knihovnou, kde kromě základních informací a nabízených her mohou lidé najít i tabulku se jmény a časy nejlepších týmů, kterou někteří poctivě sledují. Momentálně nejlepší z týmů vyřešil Krádež za bílého dne v čase 15:16,74 minut a Šéfovu kancelář za 22:45,34 minut. Byly však i týmy, kterým se hru ve stanoveném čase nepodařilo dohrát. Některé si řešení nechaly prozradit, jiné ho však odmítly a přišly znovu. I neúspěšné týmy však odcházejí s úsměvem na rtech, protože základní cíl – pobavit se – hra splnila.

Většina hráčů, kteří si přišli zahrát jednu hru, se vrací zahrát si i tu druhou, doporučují je svým kamarádům a stále se ptají, kdy bude další místnost. Také proto jsme se rozhodli, že v roce 2023 připravíme další únikovku, která snad hráče pobaví a potěší stejně jako dvě předcházející.

Nadšený tým hráčů

Nadšený tým hráčů
Nadšené týmy hráčů

Fotografie pocházejí z archivu Krajské knihovny Františka Bartoše ve Zlíně.

Komentáře k článku