Masarykova veřejná knihovna Vsetín se před Vánoci 2020 připojila ke kampani Kup knihu k Ježíšku. Jednalo se o pokračování jarní akce Kup knihu, zachráníš nakladatele. Obě kampaně realizovala Moravská zemská knihovna v Brně se zapojením krajských knihoven, se Sdružením knihoven ČR, SKIP, Národní knihovnou ČR, Asociací knihoven vysokých škol a s podporou Svazu českých knihkupců a nakladatelů. Cílem byla podpora nakladatelů a knihkupců. Knihovny pomáhaly s výzvou k online nákupu knih, ideálně přímo přes e-shopy nakladatelů. Přispěly k tomu, že lidé mohli při nákupu knižních darů udělat radost dvakrát – svým blízkým i lidem, jejichž živobytí je na knižním trhu závislé, zkrátka že nejlepším dárkem Vánoc 2020 byla kniha.
V rámci webů a sociálních sítí knihoven byla s hashtagem #kupknihukjezisku komunikována témata, otázky a podněty: Jakou knihu byste si letos přáli k Vánocům? Poraďte svým blízkým, jaká knížka by vám pod stromečkem udělala radost. Inspirujete a dáte tak tip i široké veřejnosti. Sdílejte své přání, ať už fotky či videa, na sociálních sítích a připojte se k naší výzvě…
Banner kampaně Kup knihu k Ježíšku (zdroj: Moravská zemská knihovna)
Portál Knihovny.cz nabízel žánrové inspirační seznamy, probíhaly inspirativní online besedy, které pomohly s výběrem té správné knížky pod stromeček.
Vsetínská knihovna podpořila kampaň také nabídkou pomoci při výběru vhodného titulu „na míru“. Na svůj web umístila dva formuláře (pro děti a pro dospělé), do kterých mohli lidé zadávat své požadavky.
Ve formuláři mohli zájemci, kteří si nevěděli rady s výběrem knihy pro své blízké, vyplnit bližší údaje o čtenáři i knize, které pomohly lépe specifikovat výběr titulu. Po rozkliknutí formuláře tedy vepsali věk čtenáře, zda se jedná o muže či ženu, přiblížili žánr (detektivní, historické, humor, romantika, cestopisné, životopisy, válečné atd.). Mohli vybrat, zda se má jednat o literaturu cizojazyčnou či domácí, prózu nebo poezii, případně vložit další komentář, který by pomohl knihovníkovi lépe určit výběr titulu. U dětských žádostí pak v žánru přiblížili, zda čtenáři dávají přednost knihám s prvky napětí, dobrodružství, pohádkám, upřednostňují-li komiksy, encyklopedie, fantasy, sci-fi nebo jiné. Takto vyplněný formulář dorazil e-mailem ke knihovníkům, kteří na základě toho odeslali a doporučili na e-mail zájemce přibližně tři vhodné tituly, případně doplnili další odkazy a seznamy. Nechyběl samozřejmě také srdečný pozdrav, přání všeho dobrého a ujištění, že na ně i jejich blízké v knihovně myslíme.
Za dobu cca tří týdnů, po které kampaň trvala, se sešlo dvacet žádostí pro dospělé a deset žádostí pro děti. Zájem byl opravdu rozličný, většinou se vybíraly knihy pro ženy, ale v dětské kategorii také dost pro chlapce. Věk dospělých byl v rozmezí od 25 do 80 let a jednalo se o různé žánry prózy od detektivek, romantiky až po válečnou literaturu. U dětí vítězila témata o přírodě a zvířatech.
Vrátilo se nám i několik milých reakcí a doporučení služby dalším přátelům od spokojených zájemců (e-mailem nebo na Facebooku), kteří na základě tipu od knihovny knihu vybrali.
Jako knihovníci víme, že výběr té správné knihy může být někdy oříškem. Proto jsme přišli s pomocí výběru knihy „na míru“ a nevylučujeme, že v této službě budeme pokračovat i nadále, tedy i mimo předvánoční období.
Obrazový doprovod pochází z archivu Masarykovy veřejné knihovny Vsetín.
Komentáře k článku