UNESCO je již 75 let partnerem IFLA [1]
Mezinárodní federace knihovnických sdružení a institucí [8] (International Federation of Library Associations and Institutions, IFLA), jejímž dlouholetým členem je i SKIP, v letošním roce slaví 75. výročí zahájení spolupráce s UNESCO [9] (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, Organizace OSN pro vzdělání, vědu a kulturu).
Připomeňme, že smyslem UNESCO, které bylo založeno již v roce 1945 [10], je prostřednictvím mezinárodní spolupráce ve vzdělávání, vědě a kultuře podporovat světový mír a bezpečnost [11].
Dohoda o spolupráci mezi UNESCO a IFLA byla podepsána hned na prvním jednání rady IFLA po druhé světové válce, jež proběhlo v norském Oslu ve dnech 20. až 22. května 1947.
Podpisem dohody byla IFLA (ta mimochodem vznikla již v roce 1927 [12]) v podstatě oficiálně uznána jako organizace zaštiťující knihovny z celého světa.
Hlavní oblasti spolupráce IFLA a UNESCO
IFLA a UNESCO se vzájemně účastní svých konferencí, např. v roce 2021 proběhla 41. Generální konference (General Conference) UNESCO, o jejímž průběhu byla zveřejněna i zpráva na webu IFLA [13]. Na konferenci byla zdůrazněna role IFLA jako klíčového partnera pro nadcházející aktivity UNESCO v oblasti kultury, komunikace a informací.
UNESCO s IFLA rovněž konzultuje odborné záležitosti a poskytuje IFLA finanční podporu pro vydávání publikací a zpráv a také realizaci projektů a metodickou podporu směřující k vylepšování pracovních procesů a postupů.
Konkrétní příklady spolupráce
Již v roce 1949 bylo zveřejněno první vydání Manifestu UNESCO o veřejných knihovnách [14] (UNESCO Public Library Manifesto). Ten byl aktualizován v roce 1994 [15] (viz též český překlad [16]) a nejnověji letos [17] (viz též český překlad [18] i samostatný článek v tomto čísle [19]). Významným počinem se stal i Manifest UNESCO a IFLA o školních knihovnách [20] (UNESCO/IFLA School Library Manifesto) z roku 1999 (viz též český překlad [21]).
Z roku 2009 pochází Manifest IFLA a UNESCO o multikulturní knihovně [22] (IFLA/UNESCO Multicultural Library Manifesto; viz též český překlad [23]). O dva roky později byl schválen Manifest IFLA a UNESCO pro digitální knihovny [24] (IFLA/UNESCO Manifesto for Digital Libraries); i ten je k dispozici v českém překladu [25]. V roce 2021 se IFLA podílela na návrhu Doporučení UNESCO pro otevřenou vědu [26] (UNESCO Open Science Recommendation).
UNESCO také finančně podporovalo klíčové programy IFLA, mj. program univerzální bibliografické kontroly (registrace) [27] (Universal Bibliographic Control), který fungoval v letech 1974 až 2003.
IFLA se také velmi angažovala při vzniku programu Paměť světa [28] (Memory of the World) v roce 1992 (letos tedy uplynulo třicet let od jeho vzniku) a v roce 1996 se stala jedním ze zakladatelů Mezinárodního výboru Modrého štítu (International Committee of the Blue Shield, dnes Mezinárodní Modrý štít [29], tj. Blue Shield International).
Výzva k výraznějšímu zapojení knihovníků i na národní úrovni
Peter Lor, který v letech 2005 až 2008 zastával funkci generálního tajemníka IFLA, už v roce 2012 navrhoval, že v každé národní komisi UNESCO by měl být zastoupen alespoň jeden knihovník. V České komisi pro UNESCO [30] je aktuálně zastoupena řada institucí, s nimiž čeští knihovníci (mj. konkrétně SKIP) aktivně spolupracují (např. Ministerstvo kultury, Asociace muzeí a galerií ČR, Národní informační a poradenské středisko pro kulturu či Český komitét Modrého štítu), nicméně přímo knihovníky mezi členy komise nenajdeme.
IFLA rovněž doporučuje, aby se knihovníci zapojili do přípravy periodických zpráv vztahujících se k rozmanitosti kulturních projevů [31] (ty jsou předkládány jednou za čtyři roky). Nejnovější zpráva za ČR z roku 2022 je zpřístupněna na webu UNESCO [32]. Za ČR zprávu připravuje Ministerstvo kultury [33] (další podrobnosti o spolupráci Ministerstva kultury s UNESCO jsou k dispozici na samostatné stránce, na níž jsou shrnuty i relevantní aktivity knihoven [34]).
Je tedy jen na nás, jak s oběma výzvami k většímu zapojení knihovníků do spolupráce s UNESCO na národní úrovni naložíme.
Jako hlavní podklad pro text posloužil příspěvek UNESCO and IFLA: Celebrating 75 Years of Partnership [35] zveřejněný 19. května 2022 na webu IFLA, v němž také zájemci najdou další podrobnosti k tématu.