Bulletin SKIP (https://bulletinskip.skipcr.cz)


Středoškolské knihovnické vzdělávání v Táboře aneb Studijní obor Informační služby na Střední odborné škole služeb, obchodu a řemesel v Táboře [1]

Autor: 

  • BENDOVÁ, Vladimíra [2], NOVOTNÁ, Daniela [3]

Číslo: 

  • 2017, ročník 26, číslo 2 [4]

Rubrika: 

  • Vzdělávání [5]

Klíčová slova: 

  • oborové vzdělávání [6], Střední odborná škola služeb, obchodu a řemesel Tábor [7]

Region: 

  • 03 Jihočeský region [8]

Maturitní obor Knihovnictví, resp. Informační služby je vyučován na více než deseti středních školách po celé České republice. Kompletní přehled nabízí portál Národního ústavu ve vzdělávání Informační systém o uplatnění absolventů škol na trhu práce [9] pod kódem 72-41-M/ 01 [10].

Jihočeští a v hojné míře i středočeští uchazeči o studium humanitně zaměřeného oboru specializovaného na informační a knihovnické služby najdou vhodnou školu v Táboře – jedná se o Střední odbornou školu služeb, obchodu a řemesel Tábor [11].

Čtyřleté maturitní studium připraví žáky pro činnost v knihovnách, informačních střediscích, knihkupectvích, archivech a dalších institucích, kde je potřeba pracovat s vědeckými, technickými, ekonomickými a sociálními informacemi. V oblasti klíčových dovedností jsou zde rozvíjeny především komunikativní dovednosti a dovednosti využívat informační technologie a práce s informacemi.

Absolventi jsou připraveni pro budoucí uplatnění ve funkcích odborných pracovníků všech typů a druhů knihoven, informačních středisek, archivů a dalších institucí, v kultuře a v oblastech, kde se předpokládá práce s informacemi, znalost cizích jazyků a středoškolské odborné vzdělání. Absolventi čtyřletého oboru, kteří úspěšně vykonali maturitní zkoušku, se mohou ucházet o studium na vyšších odborných školách a vysokých školách a také tak činí. Pokračují ve studiu nejen v oboru informačních služeb, ale také v oblasti historie, archivnictví, pedagogiky, humanitních studií atd. Zároveň si nachází cestu do veřejných i odborných knihoven – buď hned po maturitě, nebo (častěji) po absolvování vysoké školy.

Od školního roku 2017/2018 je pro studenty připraven značně aktualizovaný vzdělávací plán, který vychází z požadavků definovaných v Národní soustavě kvalifikací [12]. Jádrem oboru jsou odborné předměty Knihovnictví, Informační fondy, doplněné předměty Informační systémy a služby, Práce se čtenářem či Dokumentová komunikace. Důraz je kladen i na studium českého jazyka a literatury a výuku cizích jazyků, z nichž studenti skládají maturitní zkoušky. Velkou neznámou je příprava na povinnou maturitu z matematiky, zajištěná zvýšenou dotací vyučovacích hodin. Praktická maturitní zkouška probíhá formou obhajoby závěrečné maturitní práce, přičemž důraz je kladen na část obsahující vykonaný praktický úkol (příprava a provedení kulturně-výchovné akce, lekce informační gramotnosti atd. v reálném prostředí vybrané knihovny či školy).

Nesmírně důležité je propojení teoretické výuky s praktickými zkušenostmi, které studenti získávají nejprve ve druhém ročníku ve školní knihovně a ve třetím ročníku na smluvních pracovištích. Desítky veřejných i odborných knihoven spolupracují se školou při zajišťování průběžné praxe a jejich pracovníci se obětavě podílí na ne vždy vděčném úkolu výchovy budoucích kolegů.

Vedle odborné praxe v informačních pracovištích se studenti účastní řady školních a mimoškolních akcí počínaje odbornými exkurzemi do knihoven, muzeí a archivů a návštěvami knižních veletrhů a konče účastí na akcích partnerů (knižní festival TABOOK [13], Noc literatury [14]). Studenti si vyzkouší i práci s dětmi při akcích pro rozvoj čtenářství jako je pasování prvňáčků na čtenáře [15] nebo Noc s Andersenem [16]. Pro ilustraci uveďme zprávu studentky Terezy Rathouské z Večerníčkova programu: „Dne 20. 4. 2016 se čtyři studenti IS1 zúčastnili akce pro děti v Městské knihovně v Sezimově Ústí 2. Pro dvacet dětí z druhé třídy připravili program na téma Večerníčky. Jako správní Večerníčci si děti poskládaly novinové čepičky, hrály scénky ze známých pohádek a luštily křížovku – jak jinak než s pohádkovou tematikou. Akce se vydařila a líbila se jak dětem, tak unaveným studentům.“

Večerníčkův program v režii studentek Střední odborné školy služeb, obchodu a řemesel Tábor [17]
Večerníčkův program v režii studentek Střední odborné školy služeb, obchodu a řemesel Tábor

Spojení výuky s praxí se snaží vyučující podporovat i pomocí projektů. Projekt Odborná praxe při vzdělávání v Jihočeském kraji [18] v rámci operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost umožnil ve školním roce 2014/2015 praktický výcvik studentů v oblasti akvizice, katalogizace, propagace knihoven a práce se specifickými skupinami uživatelů, a to pod vedením odborníků z praxe. S problematikou výkonu regionálních funkcí se pak studenti blíže seznámili na dvoudenních workshopech v knihovnách v Havlíčkově Brodě, v Jihlavě, ve Zlíně a v Uherském Hradišti.

Studenti plní úkoly na workshopu v Krajské knihovně Františka Bartoše ve Zlíně [19]
Studenti plní úkoly na workshopu v Krajské knihovně Františka Bartoše ve Zlíně

Velmi pozitivní je nejčerstvější zpráva o schválení žádosti podané v programu Erasmus+, Klíčová aktivita 1 – zahraniční praxe. Dva týdny, které deset studentů stráví ve dvou slovenských knihovnách, bude pro ně i doprovázející vyučující zcela novou zkušeností. Velký dík patří PhDr. Vítu Richterovi, který pomohl s oslovením zahraničních partnerů, a pracovníkům Univerzitnej knižnice v Bratislave a Mestskej knižnice v Bratislave, kteří nesmírně rychle a pozitivně zareagovali. O průběhu projektu a zkušenostech ze slovenských knihoven se studenti rádi podělí na stránkách odborného tisku i při odborných setkáních.

Autorkou fotografií je Daniela Novotná ze Střední odborné škole služeb, obchodu a řemesel v Táboře.

© Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR, 2017–2024
ISSN 1213-5828

URL zdroje: https://bulletinskip.skipcr.cz/vsechna-cisla/prohlizet-cisla/2017-rocnik-26-cislo-2/stredoskolske-knihovnicke-vzdelavani-v-tabore

Odkazy
[1] https://bulletinskip.skipcr.cz/vsechna-cisla/prohlizet-cisla/2017-rocnik-26-cislo-2/stredoskolske-knihovnicke-vzdelavani-v-tabore
[2] https://bulletinskip.skipcr.cz/vsechna-cisla/autori/bendova-vladimira
[3] https://bulletinskip.skipcr.cz/vsechna-cisla/autori/novotna-daniela
[4] https://bulletinskip.skipcr.cz/vsechna-cisla/prohlizet-cisla/2017-rocnik-26-cislo-2
[5] https://bulletinskip.skipcr.cz/vsechna-cisla/rubriky/vzdelavani
[6] https://bulletinskip.skipcr.cz/vsechna-cisla/klicova-slova/oborove-vzdelavani
[7] https://bulletinskip.skipcr.cz/vsechna-cisla/klicova-slova/stredni-odborna-skola-sluzeb-obchodu-remesel-tabor
[8] https://bulletinskip.skipcr.cz/vsechna-cisla/regiony/03-jihocesky-region
[9] http://www.infoabsolvent.cz/
[10] http://www.infoabsolvent.cz/Obory/KartaOboru/7241M01/Informacni-sluzby
[11] http://www.ssjs-tabor.cz/
[12] https://www.narodnikvalifikace.cz/
[13] http://www.tabook.cz/
[14] http://nocliteratury.cz/cs/2017/
[15] http://www.skipcr.cz/akce-a-projekty/akce-skip/projekt-uz-jsem-ctenar-knizka-pro-prvnacka/projekt-uz-jsem-ctenar-2013-knizka-pro-prvnacka-2016-2017
[16] http://nocsandersenem.cz/
[17] https://bulletinskip.skipcr.cz/sites/default/files/images/142/bendova1.jpg
[18] http://www.jhk.cz/o-nas/projekty/odborna-praxe-pri-vzdelavani-v-jihoceskem-kraji-50.html
[19] https://bulletinskip.skipcr.cz/sites/default/files/images/142/bendova2.png