Bulletin SKIP (https://bulletinskip.skipcr.cz)


Ze semináře Mediální výchova, informační gramotnost a knihovníci se spisovatelkou Klárou Smolíkovou [1]

Autor: 

  • PICKOVÁ, Naděžda [2]

Číslo: 

  • 2017, ročník 26, číslo 1 [3]

Rubrika: 

  • Vzdělávání [4]

Klíčová slova: 

  • informační vzdělávání [5], Smolíková, Klára [6]

V pondělí 30. ledna 2017 jsem se s mnoha dalšími kolegy a kolegyněmi v Národní knihovně ČR zúčastnila semináře Mediální výchova, informační gramotnost a knihovníci, který vedla Klára Smolíková. Nebylo to mé první setkání s ní, navštívila už i naši knihovnu v Čelákovicích [7]. Ani tentokrát K. Smolíková nezklamala – seminář byl naplněn energií a nápady.

K. Smolíková při výkladu [8]
K. Smolíková při výkladu [8]

Seminář byl zaměřen na teorii, ale odnesli jsme si z něj i řadu praktických pracovních listů. Zabývali jsme se rozdíly mezi jednotlivými médii (knihami, časopisy, televizí či internetem), sami jsme si vyzkoušeli role dětí při práci s pracovními listy. Bohužel ani v knize není vždy vše správně, proto je důležité ověřovat si informace z různých zdrojů i z různých pohledů. Hlavní výhodou knihy je sledování rozhodovacího procesu prostřednictvím myšlenek (slov, jazyka). Pomocí knih se dokážeme vcítit do situace toho druhého.

K. Smolíková při výkladu [9]
K. Smolíková při výkladu [9]

Na jednom z pracovních listů nám vyšlo slovo etologie (věda o chování zvířat). Zakladatel české etologie Zdeněk Veselovský srovnává chování zvířat a lidí. Lidé se dorozumívají nejen řečí, ale např. i tancem – tanec může být namlouvací nebo umělecký komunikační prostředek – kdo umí tančit, má dobrou koordinaci pohybu a to znamená, že je zdravý. Můžeme spolu komunikovat dotyky, objetím nebo různými zvukovými a světelnými signály. Z dalších příkladů vyplynulo, že pokud chceme, aby knihovny byly místem, kam se (nejen) čtenáři rádi vrací, měly by být světlé, barevné a voňavé.

Při práci s dětmi se K. Smolíková také věnuje tématu knihovna, např. tomu, co je v knihovnách vhodné a co už ne, co knihovna ještě unese, k čemu je knihovna nebo co budu (mohu) v knihovně dělat a co už ne. K. Smolíková navíc doporučila i použití plakátu Josefa Lady Braňte knihu [10].

Dozvěděli jsme se, že knihovníci své programy zaměřují především na literaturu, ale vzhledem k tomu, že jsou informačními pracovníky, mohou připravit akci na téměř jakékoliv téma a zlepšovat u dětí například gramotnost informační, dokumentovou či mediální. Společně jsme si prošli pracovní listy k historii (mistr Jan Hus, Karel IV., rok 1989), ke komiksu, vývoji médií i k práci s jazykem (Čertice Dorka [11]).

Seminář tak přinesl účastníkům celou řadu námětů a nezbývá než doufat, že alespoň některé najdou své uplatnění v praxi knihoven. V Městské knihovně Čelákovice se tak stane zcela určitě.

Autorkou fotografií je Květa Hedvíková z Národní knihovny ČR.

© Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR, 2017–2024
ISSN 1213-5828

URL zdroje: https://bulletinskip.skipcr.cz/vsechna-cisla/prohlizet-cisla/2017-rocnik-26-cislo-1/ze-seminare-medialni-vychova-informacni

Odkazy
[1] https://bulletinskip.skipcr.cz/vsechna-cisla/prohlizet-cisla/2017-rocnik-26-cislo-1/ze-seminare-medialni-vychova-informacni
[2] https://bulletinskip.skipcr.cz/vsechna-cisla/autori/pickova-nadezda
[3] https://bulletinskip.skipcr.cz/vsechna-cisla/prohlizet-cisla/2017-rocnik-26-cislo-1
[4] https://bulletinskip.skipcr.cz/vsechna-cisla/rubriky/vzdelavani
[5] https://bulletinskip.skipcr.cz/vsechna-cisla/klicova-slova/informacni-vzdelavani
[6] https://bulletinskip.skipcr.cz/vsechna-cisla/klicova-slova/smolikova-klara
[7] http://knihovna.celakovice.cz/
[8] https://bulletinskip.skipcr.cz/sites/default/files/images/80/pickova1.jpg
[9] https://bulletinskip.skipcr.cz/sites/default/files/images/80/pickova2.jpg
[10] http://www.skipcr.cz/akce-a-projekty/akce-skip/tyden-knihoven
[11] http://klarasmolikova.cz/kniha/certice-dorka